יוגה תרפיה - הגדרות ורמות הסמכה

האין כל יוגה – יוגה תרפיה? בעולם אידאלי – כן. 

במציאות – זה תלוי בניסיון בידע וביכולת של המורה להתאים את האימון למצב הרפואי הפיסי והרגשי של התלמיד. קורסי הוראת יוגה, בהיקף של 500 שעות לימוד ומעלה, המוכרים על ידי ‘ארגון מורי היוגה בישראל’ הם מהנרחבים בעולם, אך להבנתנו עדיין לא מספקים את כל הידע והכלים הנחוצים להתמודדות עם מצבים רפואיים מורכבים. מענה למצבים מורכבים פיסית או רגשית דורש מאתנו, כהולכים בדרך היוגה המחויבים לעקרון האהימסה, להעמיק ולהתפתח מקצועית תוך ליווי של מורים בכירים. 

היוגה היא מסורת רחבה הכוללת בתוכה מגוון רחב של תירגולים וטכניקות שמאפשרות לתמוך בבריאות וחוסן (well being). על מנת לחדד את ההבדל בין יוגה ליוגה תרפיה נגדיר יוגה תרפיה באופן הבא:

יוגה תרפיה -הינה אימון מותאם בו נעשה שימוש מושכל ומקצועי בשיטות וכלים מעולם היוגה בכדי להיטיב ולתמוך בתהליך ההתמודדות עם אתגר בריאות גופני ו/או נפשי.

בכדי לאפשר גמישות מקסימלית בתהליך ההתפתחות המקצועית אנו מציעים מסלול מודולרי, בו ישנה צבירה של שעות הכשרה בקורסים מפוקחים על ידי ועדה מיוחדת שמטרתה לוודא כי תהליך ההכשרה יספק למורי היוגה את הידע והמיומנויות הנדרשים ממי שעוסק ביוגה תרפיה.

 

רמות ההסמכה

תנאי מקדים להכרה במורה כיוגה תרפיסט או כמורה ליוגה תרפיה, הוא הכרה כמורה מוסמך ליוגה (500 ש’) ע”י ארגון מורי היוגה בישראל. 

המשך תהליך ההתפתחות המקצועי כולל שני רכיבים נוספים:

  1. קורס הכשרה בסיסי ביוגה תרפיה– 350 שעות – קורס זה מספק ידע יסודי ונרחב למי שמבקש להבין לעומק את הכלים הטיפוליים שמציעה היוגה, ולרכוש מיומנות בשימוש בהם.
  2. קורסי התמחות / העמקה – 200 שעות מצטברות, אותן ניתן לחלק לעד שלושה קורסים (האורך המינימלי של קורס המוכר לצורך התמחות הוא 70 שעות), ובלבד שהקורסים מוכרים כחלק מתהליך ההכשרה של יוגה תרפיסטים, ומאפשרים לתת כלים הממוקדים באתגרים גופניים או נפשיים שונים למורי יוגה.
  • ישנן מסגרות הכשרה המציעות קורסים של 550 שעות ומעלה המשלבות יחד את שני הרכיבים בקורס אחד.
  • מורים ותיקים העוסקים ביוגה תרפיה יכולים לפנות לקבלת הכרה על בסיס ניסיון בקישור הזהשימו לב כי ההכרה על בסיס ניסיון תתקבל עד יוני 2025 בלבד. החל מיולי 2025 כל מורה שירצה לקבל הכרה כיוגה תרפיסט יצטרך לעבור קורס יוגה תרפיה. 
  •  

בהתאם למבנה המודולרי ישנן מספר רמות הסמכה:
יוגה תרפיסט.ית  (550 ש’) הינו.ה מורה ליוגה, המוכר.ת על ידי ארגון מורי היוגה בישראל, מיומן ובעל ניסיון וידע בהתאמת האימון למצבים של התמודדות עם אתגרי בריאות מגוונים. ההכרה ביוגה תרפיסט.ית תהיה או על בסיס השלמת מסלול ההכשרה המוכר (בסיסי + התמחות / העמקה) או עבור מורים ותיקים העוסקים ביוגה תרפיה בכפוף לאישור בקשה להכרה בניסיונם. שימו לב כי ההכרה על בסיס ניסיון תתקבל עד יוני 2025 בלבד. החל מיולי 2025 כל מורה שירצה לקבל הכרה כיוגה תרפיסט יצטרך לעבור קורס יוגה תרפיה. 

מורה ליוגה תרפיה 350 ש’ הינו מורה ליוגה, המוכר על ידי ‘ארגון מורי היוגה בישראל’, שהשלים קורס הכשרה בסיסי  ביוגה תרפיה בהיקף של 350 שעות לימוד .

מורה ליוגה תרפיה 200 ש’ הינו מורה ליוגה, המוכר על ידי ‘ארגון מורי היוגה בישראל’, שמתמחה במענה להתאמת אימון היוגה עבור מי שמתמודד עם מצב הבריאות בו ממוקד הקורס. (לדוגמה: סרטן/יוגה נשית/ פוסט-טראומה/ אורתופדי).